Produkcja kosmetyków to proces obejmujący szereg etapów. Od koncepcji, poprzez staranne dobranie składników, aż po finalne etapy produkcji i pakowania – każdy z tych etapów ma kluczowe znaczenie dla jakości wyrobu gotowego i jego sukcesu rynkowego.
Chcesz lepiej zrozumieć, co kryje się za każdym słoiczkiem kremu czy buteleczką szamponu? Zapraszamy do lektury poniższego artykułu.
Koncepcja, bo wszystko zaczyna się do idei…
Jak w każdej innej branży, także w branży kosmetycznej wszystko zaczyna się od pomysłu, który jest następnie rozwijany aż do etapu planowania produktu. Na tym etapie eksperci z zespołu kreatywnego i badawczego współpracują ze sobą, żeby:
- określić cele produktu,
- określić unikalne właściwości produktu,
- zdefiniować zamierzone działanie formuły,
- wskazać target (docelową grupę konsumentów).
W tym czasie analizowane są aktualne trendy, potrzeby konsumentów oraz potencjalne innowacje, które mogą być zastosowane.
Formulacja kosmetyków
Produkcja mas kosmetycznych, nazywana często procesem formulacji, to etap, na którym eksperci pracują nad stworzeniem idealnej mieszanki składników. Celem formulacji jest uzyskanie wyrobu o pożądanych cechach i zamierzonym działaniu. W praktyce oznacza to konieczność takiego doboru składników, który odpowiada na określone potrzeby kosmetyczne klienta końcowego, jednocześnie oferując przyjemną w aplikacji formułę. Podczas formulacji kosmetyków bierze się pod uwagę takie aspekty, jak tekstura, trwałość, efektywność i bezpieczeństwo. Każdy składnik jest starannie wybierany i testowany pod kątem jego wpływu na końcowy produkt, włączając w to skuteczność, stabilność i kompatybilność z innymi składnikami. Proces ten obejmuje również eksperymentowanie z różnymi kombinacjami składników i proporcjami, aby uzyskać optymalną konsystencję i właściwości kosmetyku.
Pakowanie i branding produktu
Proces produkcji kosmetyków nie kończy się na opracowaniu skutecznej formuły i uzyskaniu zadawalającej konsystencji wyrobu gotowego. Kolejnym etapem jest pakowanie kosmetyków. Opakowanie kosmetyku musi być nie tylko estetyczne i atrakcyjne wizualnie, ale również funkcjonalne i skuteczne pod względem ochrony formuły przed zanieczyszczeniami i negatywnym wpływem czynników zewnętrznych.
Wybór opakowań odbywa się z uwzględnieniem materiałów, kształtów i rozmiarów, a także metod drukowania i dekoracji. Coraz większą popularnością w ostatnim czasie cieszy się blistrowanie kosmetyków.
Blistrowanie kosmetyków – Na czym polega? Jakie ma zalety?
Blistrowanie to proces polegający na hermetycznym zapieczętowaniu produktu między specjalną folią a oparciem wykonanym ze sztywnego materiału – kartonu, plastiku lub innego tworzywa. Blistrowanie zapewnia dodatkową ochronę kosmetyków, jednocześnie ułatwiając ich prawidłowe dawkowanie. Wewnątrz blistra możemy zamknąć ampułki do twarzy i włosów, precyzyjnie odmierzone dawki serum oraz kosmetyki kolorowe. Blistrowanie jest powszechnie wykorzystywane w procesie pakowania mniejszych produktów kosmetycznych, takich jak szminki, cienie do powiek czy różnego rodzaju akcesoria.